Leo's modelspoor h0 NS

Introductie

Alle afbeeldingen op deze pagina: © www.leocort.nl (respectievelijk met toestemming gepubliceerd).





NS 1000 groen







NS 2000 groen
In de jaren '80/'90, zo tussen 1979 en 1989 was ik bezig met modelbouw op treingebied. Vanwege de ruimtebeperking lag destijds mijn keus op schaal N.
Met een verhouding van 1 op 160 kun je bijna eens zoveel kwijt dan met half nul. En gelukkig: mijn ogen waren ook goed.
Er werd ruimte in de slaapkamer(B=2,70m, L=3,70m) gecreŽerd langs de wanden op een hoogte van ca 1,30m.

Een plateau (A) van 1,80x0,60m, een hooglaag verbindingsstrook van 1,70x0,25m. Een laag rangeerplateau (B) van 1,20x0,45m,
het hoog baandeel liep er boven door. Een hooglaag verbindingsstook (onder de ramen door) van 2,00x0,25m en tenslotte een omloopplateau (C) van 1,20x0,70m.
Het 'hoogte' verschil, van 10 cm, was slechts voor de aardigheid. Een viaduct, plateau (B) gaf mij aanleiding voor een achterliggend diorama.


Plateau A zat boven het bedhoofdeind en herbergde een model van station Zwolle. Daar vandaan met hooglaag de hoek om naar Plateau B (laag) en C (hoog).
Deze lagen vlak voor de buitenmuur aan de zijwand. Onder plateau B zat alle elektronica geborgen. De hoek om laag, onder de ramen langs, naar de andere muur.
Uiteindelijk lag hier plateau C met de keerlus en het samenkomen van het onder, enkel spoor, en het hooggelegen dubbelspoor.

Alle bedrading liep door kabel/draadkokers aan de onderkant van de platen. Op diverse plaatsen waren klemmenstrookjes met de aansluitingen.
De 'besturing' was analoog, uitgevoerd in blokken en werd gedaan vanaf een losse unit bij plateau (B). Langs de muren waren halve huizen gesitueerd om straatbeeld te creŽren.
De perronsporen konden stammen van 5 rijtuigen opnemen. Boven de platen zaten 2 vitrines met al mijn materieel.
Af en toe wat 'wild' gekocht want erg veel NS was er niet en zeker niet in schaal N.
Arnold 1300 met 5 plan D rijtuigen. Een ervan was een zelf omgebouwde naar een RD. Daarnaast was eigenlijk Roco de enige met veel NS dat regelmatig uitkwam.

Toen kwam de periode van het ontbreken van tijd. Er werd niets meer gedaan aan de (model-)baan vanwege 2 andere banen (jobs).
Het moest van moeder maar de deur uit. Ook omdat wij die slaapkamer uit moesten. De oudste ging studeren en had meer ruimte nodig.
Alles dus weggedaan met pijn in mijn hart omdat we geen bergruimte hadden. Het blijft echter altijd in je hoofd zitten.

 'Oude' N-spoor baan (ca 1980)


Nu is er wel ruimte (zolder) en weer tijd (no jobs @ all). De ruimte is er redelijk voldoende ook om een grotere maat te kiezen: h0 dus. En dat is ook lekkerder voor de ogen.
Veel is er vernieuwd, zo is ook de modulebouw er, en die ga ik toepassen. Eerst maar eens in de vorm van een gelijkzijde L ( > zie Het baanplan).



Omhoog
Next